Dyslexie - Logopedie Spijkenisse Duidelijke Taal
Auditieve verwerkingsproblemen - Logopedie Spijkenisse Duidelijke Taal
Logopedie Spijkenisse LinkedIn
Logopedie Spijkenisse Facebook
Logopedie Spijkenisse Twitter
Logopedie Spijkenisse Google+
Logopedie Spijkenisse Instagram
Behandelingen

Behandelingen

Dictee
Taal in blokjes

Lees- en spellingsproblemen


Lees- en spellingsproblemen komen zowel bij volwassenen als kinderen voor.

Er kan sprake zijn van een zwak taalgevoel. Dit kan zich uiten in een zwakke waarneming van klanken of woorden. Deze problemen kunnen auditief (in het gehoor) of visueel (in het zien) zijn. Ook is er vaak sprake van automatiseringsproblemen (benoemen van de dagen van de week, kleuren onthouden, rekentafels leren etc.).


Enkele voorbeelden van lees- en spellingsproblemen zijn:

  • Een kind in groep 2 heeft moeite met het hakken en plakken van woorden.
  • Een kind in groep 3 schrijft ‘hius’ in plaats van ‘huis’.
  • Een kind haalt de ‘b’ en de ‘d’ door elkaar.
  • Een kind in groep 4 past de spellingsregels die hij/zij leert niet toe.
  • Een kind schrijft het woord ‘ramen’ als ‘raamen’.
  • Het leestempo blijft laag of er zijn veel fouten in het lezen.


Voor meer informatie over dyslexie klik hier.


Voor meer informatie over auditieve verwerkingsproblemen klik hier.